Білоцерківське відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Київській області інформує:
З початку року проведено 174 перевірки закладів охорони здоров’я
З початку року фахівці управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Київській області провели 42 планові та 132 позапланові перевірки закладів охорони здоров’я з питань обґрунтованості видачі/продовження листків непрацездатності застрахованим особам. Під час перевірок проаналізовано 3526 листків непрацездатності, а також 2317 листків непрацездатності під час перевірок страхувальників.
Всього встановлено 586 листків непрацездатності, виданих з порушенням Інструкції про порядок видачі документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян, в тому числі 48 необґрунтовано виданих листків непрацездатності загальним терміном 555 календарних днів та 80 необґрунтовано продовжених листків непрацездатності загальним терміном 467 календарних днів. Також виявлено 386 листків непрацездатності, виданих з порушенням Інструкції про порядок заповнення листка непрацездатності.
До закладів охорони здоров’я Київської області за необґрунтовано виданими/продовженими листкам непрацездатності підготовлено та надіслано 40 претензій на загальну суму понад 71 тис. гривень для відшкодування коштів за нанесені збитки бюджету Фонду соціального страхування України. Всього Фонду за результатами перевірок обґрунтованості видачі листків непрацездатності за зазначений період відшкодовано 60396,28 грн. Також попереджена виплата по 15 необґрунтовано виданих/продовжених листках непрацездатності загальним терміном 169 календарних днів на суму 43029,61 гривень.
Е-лікарняні стають підставою для нарахування допомоги через 7 днів після дати свого закриття
Як інформує прес служба виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України, з першого жовтня Україна повністю перейшла на електронні лікарняні. Після завершення перехідного періоду до правил створення медичних висновків і роботи з е-лікарняними було внесено ряд змін – їх напрацювали, аналізуючи зворотній зв’язок від усіх учасників процесу, наявні пропозиції, зауваження і кейси. Це дозволило оптимізувати кожну з ланок і мінімізувати можливі помилки.
Про нові норми і актуальні рекомендації по роботі з електронними лікарняними під час онлайн-семінару Федерації аудиторів, бухгалтерів і фінансистів АПК України розповіла Анна Харченко, заступниця начальника управління страхових виплат і матеріального забезпечення, начальниця відділу матеріального забезпечення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України.
Щодо функціонування паперових лікарняних
«З першого жовтня відбувся повний перехід на медичні висновки про тимчасову непрацездатність. Це означає, що відтепер пацієнтам за новими страховими випадками будуть формуватись виключно електронні лікарняні. Зокрема, відтепер в разі вагітності та пологів, а також для пацієнтів з діагнозами чутливих нозологій (таких як ВІЛ/СНІД і розлади психіки) також створюються е-лікарняні (у перехідний період з цих причин непрацездатності видавали паперовий листок). Водночас, ми прогнозуємо, що в окремих випадках паперові лікарняні будуть зустрічатись роботодавцям ще близько двох років. Це пов’язано з довготривалими хворобами, щодо яких раніше було видано первинні паперові лікарняні, і періодом в 12 місяців, упродовж якого застрахована особа має право передати свій лікарняний роботодавцю для призначення матеріального забезпечення», – говорить Анна Харченко.
Існують лише чотири виключення, у разі яких пацієнту видадуть паперовий лікарняний:
? це продовження лікарняних, які було видано на папері до 01.10.2021;
? технічні помилки, які призвели до неможливості формування е-лікарняного, та які не було усунуто упродовж 5 днів;
? помилки при створенні медичного висновку та спливу строку (7 днів), протягом якого лікар мав можливість внести зміни;
? а також у разі всиновлення новонародженої дитини.
Нагадаємо, що за паперовими і е-лікарняними мають бути подані дві окремі заяви-розрахунки.
Щодо дати, коли е-лікарняний стає підставою для призначення допомоги
«При створенні медичного висновку, на підставі якого формується електронний лікарняний, можуть бути допущені помилки, технічні неточності, вказана недостовірна інформація. У такому випадку лікар упродовж 7 днів з дня формування може внести до нього зміни – для цього створюється окремий коректний медичний висновок, за яким створюється новий е-лікарняний. А електронний лікарняний, який сформувався за першим, помилковим медичним висновком, змінить свій статус на «помилково сформований», – пояснює Анна Харченка.
З цією нормою пов’язана дата, з якої електронний лікарняний може бути використаний роботодавцем для призначення матеріального забезпечення – з 01 жовтня е-лікарняний вважається виданим та є готовим до сплати через повні 7 днів після дати свого закриття.
Наприклад, е-лікарняний, створений 01 жовтня строком на 10 днів, має дату закриття 10.10.2021 та буде вважатись виданим (стане готовим до сплати) з 18.10.2021.
Зверніть увагу, що в особистих кабінетах на вебпорталі Пенсійного фонду е-лікарняний може мати статус «готовий до сплати» вже на наступний день після дати закриття, однак брати його до роботи і починати процедуру призначення матеріального забезпечення варто лише на восьмий день.
Щодо зростання кількості лікарняних
«Якщо раніше лікар видавав листок непрацездатності після одужання пацієнта, під час чого могло пройти декілька візитів на огляд, то тепер часто кожен візит застрахованої особи до лікаря завершується формуванням медичного висновку і створенням електронного лікарняного. Це зручно для пацієнта, адже кожен лікарняний передбачає окреме нарахування матеріального забезпечення, і працівник може отримувати допомогу по тимчасовій непрацездатності швидше, декількома окремими шматочками. Водночас це створює додаткове навантаження на страхувальників, які замість одного лікарняного, наприклад, на 10 днів, мають розглянути і розрахувати два е-лікарняних, кожен по 5 днів», – зазначає Анна Харченко.
Щодо номеру електронного лікарняного
«До унікального номеру е-лікарняного для зручності страхувальників було додано номер страхового випадку – це дає можливість легко зрозуміти, є лікарняний первинним чи продовженням», – говорить Анна Харченко.
Тепер номер електронного лікарняного генерується у форматі ХХХХХХ-ХХХХХХХХХХ-Х (де ХХХХХХ – номер випадку непрацездатності, ХХХХХХХХХХ – порядковий номер листка непрацездатності, Х – номер версії).
Щодо перекриття періодів непрацездатності в різних е-лікарняних однієї особи
«Бувають випадки, коли, наприклад, під час загальної хвороби працівника занедужує його дитина і створюється ще один лікарняний, уже по догляду за хворою дитиною. Для таких випадків ми розробили «правила скорочення» – вони будуть враховуватись автоматично і за відсутності збоїв роботодавець взагалі не бачитиме ті лікарняні, які було «скорочено» через перекриття строків непрацездатності. «Скорочені» лікарняні отримують статус «недійсний», – зазначила Анна Харченко.
Правила скорочення періодів тимчасової непрацездатності у лікарняних визначено у Додатку до Порядку видачі (формування) листків непрацездатності в Електронному реєстрі листків непрацездатності.
Вони враховують вичерпний перелік випадків накладання одна на одну різних причин непрацездатності та їх пріоритету: наприклад, лікарняний по ізоляції від COVID-19 переривається в разі створення е-лікарняного по вагітності та пологах, загальній хворобі, необхідності догляду за хворими рідними тощо, а електронний лікарняний по вагітності та пологах скорочує будь-який з лікарняних, у той час як сам не може бути скорочений жодною іншою причиною непрацездатності.
Перехід на е-лікарняні окреслив потребу доопрацювання нормативної бази
З 1 жовтня поточного року стартував повноцінний запуск е-лікарняних, однак робота з е-лікарняними на період дії перехідної моделі окреслила потребу доопрацювання нормативної бази. З огляду на практичний досвід та майже мільйон уже сформованих електронних медичних висновків, Міністерство охорони здоров’я затвердило Зміни до нормативно-правових актів (наказ від 28.09.2021 №2086, далі — Наказ №2086). Цей наказ діє з дня його офіційного опублікування, тобто з 1 жовтня 2021 року.
Наказ вносить наступні зміни:
- до Порядку ведення Реєстру медичних записів, записів про направлення та рецептів в електронній системі охорони здоров’я, затвердженого наказом МОЗ від 28.02.2020 № 587;
-до наказу МОЗ «Деякі питання формування медичних висновків про тимчасову непрацездатність та проведення їхньої перевірки» від 01.06.2021 №1066;
-до Порядку формування медичних висновків про тимчасову непрацездатність в Реєстрі медичних висновків в електронній системі охорони здоров’я, затвердженому Наказом №1066;
-до Інструкції по роботі з медичними висновками про тимчасову непрацездатність в Реєстрі медичних висновків в електронній системі охорони здоров’я та листками непрацездатності на період дії перехідної моделі, затвердженій Наказом №1066;
-до Порядку видачі (формування) листків непрацездатності в Електронному реєстрі листків непрацездатності, затвердженому наказом МОЗ від 17.06.2021 №1234.
Цим наказом МОЗ доручає забезпечити до 1 лютого 2022 року функціональні можливості електронної системи охорони здоров'я щодо інструментів контролю та простежуваності при внесенні змін до медичних висновків про тимчасову непрацездатність.
Варто зважати на декілька важливих новацій Наказу №2086:
1. При формуванні листка непрацездатності враховують інформацію про основне місце роботи застрахованої особи, визначене за даними повідомлення про прийняття працівника на роботу. Сформований листок непрацездатності надсилають страхувальникам, з якими застрахована особа перебуває у трудових відносинах (за основним місцем роботи та за сумісництвом) через кабінет страхувальника на вебпорталі електронних послуг ПФУ.
2. Листок непрацездатності може мати такі статуси:
- закритий;
- готовий до сплати (виданий);
- помилково сформований;
- недійсний;
- оплачений.
3. Листок непрацездатності вважається виданим через сім днів після дати його закриття.
4. На підставі даних медичних висновків, які складають один випадок тимчасової непрацездатності, формують листки непрацездатності в порядку черговості створення медичних висновків, кожен наступний із яких створюють як продовження першого та складають один страховий випадок.
Унікальний номер листка непрацездатності має таку структуру:
- номер випадку непрацездатності;
- порядковий номер листка непрацездатності;
- номер версії (позначається цифрою "1" при створенні нового листка та при створенні листка як продовження). Номер збільшується ("2", "3" та далі за порядком) при внесенні кожної наступної зміни до листка непрацездатності на підставі медичного висновку про тимчасову непрацездатність.
5. Паперові листки непрацездатності можуть видавати до 1 лютого 2022 року, але для окремих випадків:
- продовження та закриття листків непрацездатності, які видавали до 1 жовтня 2021 року;
- спливу строку, уподовж якого лікуючий лікар може внести зміни до медичного висновку;
- виникнення технічних проблем (помилок) при передачі даних між Е-реєстром е-лікарняних та Реєстром е-медичних висновків.
У бланку листка непрацездатності, який видадуть у таких випадках, як продовження електронного листка непрацездатності, зазначать номер листка непрацездатності, який продовжують.
6. При виявленні технічної неточності або недостовірної інформації у медичному висновку, зміни до такого медичного висновку вносять не пізніше сьомого дня з дати його формування.
7. Період тимчасової непрацездатності у листку непрацездатності може бути скорочено на підставі надходження даних з електронної системи охорони здоров'я про:
1) медичний висновок в межах випадку тимчасової непрацездатності;
2) медичний висновок про початок нового випадку тимчасової непрацездатності в межах однієї категорії медичних висновків;
3) медичний висновок за іншою категорією, відповідно до Правил скорочення періодів тимчасової непрацездатності у листках непрацездатності.
Реабілітаційне лікування за рахунок ФССУ
Право на реабілітаційне лікування за рахунок державних коштів мають:
• Застраховані за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності, і члени їх сімей (діти) мають право на відновлення здоров’я в реабілітаційних відділеннях санаторно-курортних закладів після перенесених захворювань і травм.
• Застрахована особа має право на лікування в реабілітаційному відділенні санаторно-курортного закладу відповідно до медичних показань за рекомендацією лікуючого лікаря та за наявності висновку лікарсько-консультативної комісії лікувально-профілактичного закладу, клініки медичної науково-дослідної установи або жіночої консультації.
• Застрахована особа з порушенням перебігу вагітності може направлятися в реабілітаційне відділення санаторно-курортного закладу безпосередньо із жіночої консультації.
• Застрахована особа, яка брала безпосередню участь в антитерористичній операції (Операції об’єднаних сил), має право на лікування (у супроводі членів сім’ї: чоловік/дружина, неповнолітні діти) в реабілітаційному відділенні санаторно-курортного закладу за профілем медико-психологічна реабілітація за рахунок коштів Фонду 1 раз після демобілізації за наявності відповідних медичних показань.
До уваги! Застрахована особа – це фізична особа, яка відповідно до законодавства підлягає загальнообов’язковому державному соціальному страхуванню і сплачує (сплачувала) та/або за яку сплачується чи сплачувався у встановленому законом порядку єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування.
Порядок призначення реабілітаційного лікування
Застрахована особа направляється до реабілітаційного відділення санаторно-курортного закладу за її вибором, відповідно до медичних показань визначеного профілю медичної реабілітації, за рекомендацією лікуючого лікаря та за наявності висновку лікарської-консультативної комісії (далі – ЛКК) закладу охорони здоров’я, де перебуває зазначена особа на лікуванні.
Заклад охорони здоров’я, де застрахована особа перебуває на лікуванні, протягом доби з моменту надання висновку ЛКК, інформує орган Фонду за місцем обліку закладу охорони здоров’я як страхувальника, про потребу зазначеної особи в подальшому лікуванні в реабілітаційному відділенні санаторно-курортного закладу із зазначенням профілю (страховий випадок).
Представник органу Фонду відвідує застраховану особу в закладі охорони здоров’я, де перебуває зазначена особа на стаціонарному лікуванні, та не пізніше наступного дня з моменту повідомлення про страховий випадок:
- надає роз’яснення про порядок забезпечення реабілітаційним лікуванням;
- оформлює заяву про забезпечення реабілітаційним лікуванням (застрахована особа пред’являє оригінал паспорта, документ, що посвідчує особу з інвалідністю (за наявності), свідоцтво про народження дитини (у разі необхідності отримання послуг із реабілітаційного лікування дитиною), довідку про безпосередню участь особи в ООС (у разі отримання послуг із медико-психологічної реабілітації учасників ООС).
Орган Фонду узгоджує з санаторно-курортним закладом можливість прийому хворого на реабілітаційне лікування та інформує заклад про граничні розміри витрат.
Представник органу Фонду інформує застраховану особу про готовність санаторно-курортного закладу прийняти на реабілітаційне лікування та граничні розміри витрат. У разі вмотивованої відмови санаторно-курортного закладу щодо прийняття застрахованої особи на реабілітаційне лікування, представник органу Фонду інформує про це застраховану особу і пропонує вибрати інший заклад.
Укладається тристоронній договір між органом Фонду, санаторно-курортним закладом та застрахованою особою. Після підписання застрахованою особою та органом Фонду, договір передається застрахованою особою санаторно-курортному закладу для належного оформлення.
Договір є документом, що надає право застрахованій особі на отримання послуг із реабілітаційного лікування у санаторно-курортному закладі за зазначеним у Договорі профілем медичної реабілітації, терміном лікування та датою початку лікування.
Під час прибуття до санаторно-курортного закладу застрахована особа пред’являє паспорт, документ, що посвідчує особу з інвалідністю (за наявності), свідоцтво про народження дитини (у разі направлення на лікування дитини), та надає:
- 3 примірники Договору;
- виписку з медичної карти амбулаторного (стаціонарного) хворого;
- обмінну карту пологового будинку, пологового відділення лікарні – у разі направлення вагітної;
- відкритий листок непрацездатності.
Застрахованій особі, яка направляється на лікування та/або для надання реабілітаційної допомоги до відділень санаторно-курортного закладу після перенесених захворювань і травм безпосередньо із стаціонару закладу охорони здоров’я або реабілітаційного закладу, відділення, підрозділу, допомога по тимчасовій непрацездатності надається за весь час перебування у санаторно-курортному закладі (з урахуванням часу на проїзд до санаторно-курортного закладу і у зворотному напрямку) у розмірах, встановлених Законом України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» (абзац другий частини десятої статті 22 Закону вводиться в дію з 30.06.2021 року).
Термін проходження реабілітаційного лікування
Термін лікування в реабілітаційному відділенні, який є необхідним для відновлення здоров’я та працездатності застрахованої особи відповідно до профілю лікування та особливостей перебігу хвороби, визначається лікуючим лікарем та ЛКК, але має складати не більше 24 днів.
У разі скорочення терміну перебування застрахованої особи у реабілітаційному відділенні санаторно-курортного закладу через погіршання стану здоров’я, у зв’язку з порушенням санаторно-курортного/лікувального режиму або з інших причин, її право на реабілітаційне лікування за відповідним профілем в даному періоді вважається використаним.
Умови призначення реабілітаційного лікування
За рахунок коштів Фонду застрахованим особам надаються послуги з реабілітаційного лікування згідно з переліком профілів медичної реабілітації:
1. Нейрореабілітація: підгострий період інсультів (після оперативних втручань на судинах мозку або без них); підгострий період черепно-мозкових травм.
2. М’язово-скелетна реабілітація: підгострий період після операцій на опорно-руховому апараті (ортопедичних, травматологічних); підгострий період опіків; ревматологічні захворювання.
3. Кардіопульмонарна реабілітація: підгострий період інфаркту міокарда (після оперативних втручань на судинах серця або без них); стан після пролікованої нестабільної стенокардії (після оперативних втручань на судинах серця або без них); підгострий період після операцій на серці; підгострий період захворювань легень; підгострий період після операцій на легенях, у тому числі з приводу гнійних процесів нетуберкульозного характеру; цукровий діабет.
4. Медико-психологічна реабілітація учасників ООС: порушення адаптації; розлади, пов’язані із споживанням їжі; неорганічні розлади сну; соматоформні розлади; неврастенія.
5. Реабілітація після оперативних втручань на органах зору: підгострий період після оперативних втручань на органах зору.
6. Реабілітація при порушені перебігу вагітності: ускладнена вагітність.
7. Інша (соматична) реабілітація: підгострий період після оперативних втручань на органах травлення; підгострий період після оперативних втручань на органах сечостатевої системи (оперативного та інструментального видалення каменів з нирок і сечових шляхів, ударно-хвильової літотрипсії); підгострий період після оперативних втручань на жіночих статевих органах.
Застрахована особа має право вільного вибору реабілітаційного відділення санаторно-курортного закладу відповідно до медичних показань за профілем медичної реабілітації.
Перелік санаторно-курортних закладів у розрізі профілів медичної реабілітації для відшкодування витрат за надані застрахованим особам послуги із реабілітаційного лікування оприлюднено на офіційному веб-сайті Фонду соціального страхування України, у розділі «Діяльність фонду», в рубриці «Медичні та соціальні послуги».
За наявності медичних показів, застраховані особи, які перехворіли на GOVID 19 та у разі ускладнень за профілем кардіо-пульмонарної реабілітації та нейрореабілітації, мають право пройти курс відновного лікування за кошти Фонду соціального страхування України на базі реабілітаційних відділень санаторно-курортних закладів.
Підстави для відмови у реабілітації за рахунок державних коштів
Особі можуть відмовити в медичній реабілітації за рахунок державних коштів, якщо:
- особа не є застрахованою особою за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності;
- відсутні медичні показання;
- особа потребує реабілітаційного лікування, яке не надається санаторно-курортними закладами, що внесені до Переліку санаторно-курортних закладів у розрізі профілів медичної реабілітації для відшкодування витрат за надані застрахованим особам послуги із реабілітаційного лікування.
Як діяти працівнику, якому відкрили е-лікарняний?
Уже всі заклади охорони здоров’я України формують медичні висновки замість видачі паперових лікарняних – сьогодні створено майже 1,4 млн медвисновків про тимчасову непрацездатність, 90% з яких у разі загальних захворювань або травм. На їх підставі було сформовано і передано до Фонду соціального страхування України на оплату 130 тисяч е-лікарняних.
Тож, вам створили медичний висновок. Як діяти?
? Якщо ви маєте офіційне працевлаштування, то в разі тимчасової втрати працездатності для вас автоматично відкриється електронний лікарняний.
? Він сформується на підставі медичного висновку про тимчасову непрацездатність (МВТН), який лікуючий або сімейний лікар створить після огляду. Також е-лікарняний автоматично відкриється в разі оформлення медичного висновку для вашої дитини, яка потребує догляду.
? Одразу після створення медичного висновку на ваш контактний номер телефону надійдуть два повідомлення:
- від E-health щодо створення медичного висновку із указанням його номеру;
- та від Пенсійного фонду України щодо формування електронного листка непрацездатності, його номеру і періоду дії.
? Потрібно повідомити про це роботодавця. Це можна зробити будь-яким зручним обом способом, наприклад, телефоном.
? Це все! Тепер ваше завдання – швидше одужувати і чекати на виплати від Фонду соціального страхування України та роботодавця. За станом фінансування лікарняних зручно слідкувати в телеграм-каналі ФССУ: https://t.me/socialfund (інформація щоденно оновлюється за тегами #фінансування_оперативно і #фінансування_страхувальників).
? Роботодавець (а також усі роботодавці за сумісництвом) будуть бачити ваш е-лікарняний в своїх кабінетах страхувальників з дня його відкриття, але почнуть призначення допомоги лише після завершення визначеного у ньому періоду непрацездатності і сплину строку, у який лікарі можуть внести зміни.
? Зверніть увагу: роботодавцю доступна лише загальна інформація про вашу непрацездатність, необхідна для призначення матеріального забезпечення – він не дізнається, чим саме ви хворіли. Тому не потрібно передавати роботодавцю медичний висновок про вашу тимчасову непрацездатність, якщо лікар роздрукував для вас витяг, – він містить персональні дані і не є підставою для нарахування матеріального забезпечення.
Розглянемо окремі поширені випадки:
Якщо ви одужали раніше
? Електронний лікарняний створюється одразу зі статусом «закритий» та містить дату відкриття (початок непрацездатності) і дату закриття (планова дата одужання або наступного огляду).
? Якщо ви одужаєте раніше, ніж зазначено в е-лікарняному, це має засвідчити лікар – під час візиту він підтвердить працездатність і створить новий медичний висновок, який скоротить дію лікарняного.
Якщо ви довго хворієте
? Якщо ви не одужаєте у визначений в первинному е-лікарняному термін, лікар створить наступний медичний висновок – на його підставі сформується окремий е-лікарняний, який продовжить тимчасову непрацездатність. Про це потрібно повідомити роботодавця.
? Таких електронних лікарняних може бути декілька в межах одного страхового випадку (усі вони матимуть тотожну першу частину номеру е-лікарняного до знаку дефісу). За кожним із них матеріальне забезпечення призначається окремо – це дозволяє пришвидшити отримання допомоги, адже для виплат не потрібно чекати одужання.
? Також новий медичний висновок (а отже наступний продовжений е-лікарняний) створять в разі госпіталізації або направлення на відновне лікування до реабілітаційного відділення санаторно-курортного закладу.
? Якщо ви лікувались від важких захворювань або травм, маєте ускладнення і показання для продовження лікування в реабілітаційному відділенні, лікарсько-консультативна комісія закладу охорони здоров’я направить вас на таке лікування до санаторно-курортного закладу прямо зі стаціонару. Курс реабілітації працюючих оплачується за кошти Фонду соціального страхування України у повному обсязі. Окремо за час відновного лікування Фондом оплачується продовжений на цей період е-лікарняний.
Детальніше про механізм отримання реабілітації за кошти ФССУ: http://www.fssu.gov.ua/fse/control/main/uk/publish/article/975799
Якщо під час перебування на лікарняному вам відкрили ще один, з іншої причини
? Інколи різні страхові випадки перекриваються: наприклад, під час вашої хвороби може захворіти дитина, і їй знадобиться догляд. Або ж лікар направив вас на 14-денну самоізоляцію від COVID-19 як контактну особу, однак через декілька днів ви все ж захворіли.
? Для таких випадків ми розробили «правила скорочення» – вони визначають пріоритет різних причин непрацездатності і скорочують «непріоритетні» е-лікарняні. Так, лікарняний по ізоляції від COVID-19 (який оплачується в розмірі 50% доходу) переривається на користь е-лікарняного по вагітності та пологах (оплачується у розмірі 100% доходу), по загальній хворобі, необхідності догляду за хворими рідними тощо (які оплачують залежно від стажу у розмірі від 50% до 100% доходу). А електронний лікарняний по вагітності та пологах скорочує будь-який з лікарняних, у той час як сам не може бути скорочений жодною іншою причиною непрацездатності.
? Е-лікарняні скоротяться автоматично, а розмір матеріального забезпечення розрахує роботодавець.
Якщо не прийшло повідомлення про створення медвисновку та/або е-лікарняного
? Щось пішло не так. Варто спробувати з’ясувати, що сталось, аби виправити помилку.
? Повідомлення про створення медичного висновку може не надійти, якщо ваші персональні дані, наявні в лікаря, неактуальні. Разом перевірте правильність введеної інформації – можливо, ви змінили прізвище, у вас оновився номер телефону або не заповнено деякі з колонок. Важливо завжди повідомляти лікаря і роботодавця про зміни ваших персональних даних!
? Якщо інформація була неактуальна, після її оновлення ви отримаєте повідомлення.
? Переглянути свій медичний висновок можна на Єдиному порталі державних послуг Дія (для цього у спеціальному розділі потрібно ввести номер запису сформованого медичного висновку з SMS).
? Поставити запитання щодо створення медичних висновків можна інформаційно-довідковій службі НСЗУ: 16-77.
? Можуть бути дві причини, чому не надійшло SMS про відкриття е-лікарняного: у вашому кабінеті на вебпорталі Пенсійного фонду не вказано або вказано неактуальний номер телефону, або е-лікарняний не було створено.
? У першу чергу запитайте в лікаря, чи було ним отримано відповідь від Електронного реєстру листків непрацездатності і яку саме. Е-лікарняний може не сформуватись, якщо система не знайде вас у Реєстрі застрахованих осіб – тобто не зможе підтвердити ваше працевлаштування. Якщо ви працевлаштовані, зверніться до роботодавця або на гарячу лінію Пенсійного фонду для з’ясування причин: 0800-503-753.
? Також е-лікарняний міг сформуватись, але повідомлення не надійти. Ви можете самостійно перевірити, чи відкрився лікарняний – для цього потрібно авторизуватись у вашому кабінету на вебпорталі Пенсійного фонду за допомогою ЕЦП або пройти верифікацію за допомогою BankID. Там же ви зможете оновити свій контактний номер телефону.
Як дізнатись дату фінансування допомоги за е-лікарняним?
? Перші п’ять днів страхового випадку оплачуються роботодавцем, а решта днів аж до одужання фінансується Фондом соціального страхування України незалежно від кількості е-лікарняних, якими оформлено випадок. Виключенням є допомоги по вагітності та пологах, по догляду за хворими дітьми тощо, які оплачуються за кошти ФССУ з першого дня.
? Дата фінансування допомоги від Фонду працівнику прямо залежить від дати подання роботодавцем заяви-розрахунку.
? Ми радимо не втрачати зв’язок із роботодавцем, цікавитись станом оформлення заяви-розрахунку і знати точну дату її подання.
? Знаючи точну дату подання заяви-розрахунку за своїм е-лікарняним, ви можете слідкувати за станом фінансування онлайн у телеграм-каналі Фонду: https://t.me/socialfund.
? Інформація щодо профінансованих дат, у які роботодавцями було подано заяви-розрахунки, оновлюється у телеграм-каналі за тегом #фінансування_оперативно. Зазвичай проходить декілька банківських днів, доки після здійснення фінансування кошти надійдуть на рахунки роботодавців для виплати допомог працівникам.
? Однак аби працівники могли точно дізнатись, чи кошти вже перераховано їх роботодавцю, ми ввели у телеграм-каналі додаткову звітність за тегом #фінансування_страхувальників – інформація оновлюється у розрізі регіонів і означає, що кошти за заявами-розрахунками, поданими по наведену дату, вже знаходяться на рахунку роботодавця.
? Після того, як кошти надійдуть на рахунок, роботодавець має виплатити допомогу працівнику у найближчий після дня призначення допомоги строк, установлений для виплати заробітної плати, або одразу після отримання коштів від ФССУ.
? Отримати консультацію щодо оплати е-лікарняних можна за номером гарячої лінії ФССУ: 0800-50-18-92, або в управлінні виконавчої дирекції Фонду, де зареєстровано вашого роботодавця, контакти у розрізі регіонів: http://www.fssu.gov.ua/fse/control/main/uk/publish/article/968493. Про це інформує пресслужба виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України.
Відповіді на найпоширеніші питання про е-лікарняні
В Україні з 1 жовтня всі заклади охорони здоров'я видаватимуть електронні лікарняні. У червні цього року стартував перехідний етап запуску е-лікарняних по всій Україні. До єдиної інформаційної медичної системи за цей час вдалось підключити майже всі українські лікарні, а це близько 3 тисяч. Загалом сформували майже мільйон електронних медичних висновків.
Відповідаємо на найпоширеніші питання про е-лікарняні, щоб Ви краще розуміли роботу системи.
1. Що таке електронний лікарняний?
Е-лікарняний - електронний документ, що засвідчує факт тимчасової непрацездатності особи. Він є підставою для звільнення від роботи та оплати перших п’яти днів тимчасової непрацездатності за рахунок роботодавця, призначення матеріального забезпечення та надання соціальних послуг відповідно до законодавства про загальнообов’язкове державне соціальне страхування.
Документ формується в Електронному реєстрі листків непрацездатності Пенсійного фонду України на підставі медичного висновку про тимчасову непрацездатність або рішення органу опіки та піклування.
2. Що таке медичний висновок про тимчасову непрацездатність?
Медичний висновок про тимчасову непрацездатність, або МВТН - це електронний документ, який:
- містить висновок лікаря за результатами медичної експертизи з тимчасової втрати працездатності,
- засвідчує тимчасову непрацездатність,
- може бути підставою для створення е-лікарняного.
Лікуючий лікар може сформувати МВТН на підставі медичних записів в електронній системі охорони здоров’я за умови пред’явлення паспорта чи іншого документа, що засвідчує особу непрацездатного. Формування МВТН - безкоштовне.
3. Який документ мені видасть лікар на підтвердження моєї тимчасової непрацездатності?
У разі хвороби пацієнта лікар формує медичний висновок про тимчасову непрацездатність МВТН в Реєстрі медичних висновків в електронній системі охорони здоров’я.
Медичний висновок містить, зокрема, таку інформацію:
- номер запису в Реєстрі;
- висновок лікаря про тимчасову непрацездатність;
- строк дії медичного висновку (дата початку та завершення його дії);
- посилання на попередній медичний висновок про тимчасову непрацездатність, (за наявності);
- відмітку про початок нового випадку тимчасової непрацездатності (за наявності).
Після формування МВТН пацієнту має прийти смс-повідомлення (на номер зазначений в електронній системі охорони здоров'я і за умови, що визначено саме такий спосіб зв’язку). У разі потреби лікар може надрукувати інформаційну довідку.
Е-лікарняний формується на підставі медичного висновку про тимчасову непрацездатність.
4. Чи буде медичний висновок про тимчасову непрацездатність підставою для оформлення е-лікарняного?
Так, у випадках офіційного працевлаштування пацієнта, відповідно наявності соціального страхування у нього і внесення відомостей про нього в Реєстр загальнообов’язкового державного соціального страхування.
5. Як отримати е-лікарняний:
- Звернутися для медичного огляду до лікаря.
- Лікар встановлює факт тимчасової непрацездатності та формує електронний медичний висновок у Реєстрі медичних висновків.
- МВТН з моменту накладання на нього КЕП лікаря автоматично передається з електронної системи охорони здоров’я до Електронного реєстру листків непрацездатності.
- На підставі МВТН формується листок непрацездатності. Електронний листок непрацездатності має унікальний реєстраційний номер і надійде роботодавцю пацієнта в його кабінет страхувальника і самому пацієнту в його особистий кабінет на вебпорталі Пенсійного фонду.
- Дані електронного листка непрацездатності надходять до Реєстру застрахованих осіб Пенсійного фонду України у закритому вигляді та відразу відображається в Електронному кабінеті страхувальника (роботодавця) у відповідному статусі. Через 7 днів після закриття електронний переходить у статус “Готовий до сплати”. На підставі сформованої заяви-розрахунку за даними Реєстру страхувальник може робити виплату.
Детальніше про Електронний кабінет страхувальника Ви можете дізнатися на порталі Пенсійного фонду України або зателефонувавши на гарячу лінію за номером: 0 800 503 753.
У разі виникнення запитань щодо оплати е-лікарняних роботодавцями можна дізнатися, зателефонувавши на гарячу лінію Фонду соціального страхування за номером: 0 800 50 18 92.
6. Чи буде мій е-лікарняний в мобільному додатку Дія?
Ні, е-лікарняний не буде відображатися в додатку чи порталі Дія. Проте на порталі можна буде перевірити, чи був сформований МВТН конкретні особі.
Для цього необхідно буде на порталі Дія ввести номер запису про сформований медичний висновок та інформацію про особу, яку потрібно ідентифікувати.
Перевірити інформацію про е-лікарняний можна на вебпорталі Пенсійного фонду України заосиланням: https://portal.pfu.gov.ua/sidebar/Templates/IncapListsSearch та у розділі “Застрахованим особам”, натиснувши на іконку “Дані з Електронного реєстру листків непрацездатності” в особистому кабінеті. Ви також можете зареєструватись на порталі ПФУ і отримувати смс-повідомлення із відповідною інформацією про е-лікарняні.
7. Чи потрібно друкувати е-лікарняний та надавати роботодавцю будь-які паперові підтвердження хвороби?
Ні, не потрібно друкувати е-лікарняний та надавати роботодавцю будь-які паперові підтвердження тимчасової непрацездатності.
Ви маєте повідомити про відкриття е-лікарняного свого роботодавця будь-яким зручним обом способом, наприклад, телефоном.
Всю необхідну інформацію про Ваш е-лікарняний роботодавець зможе побачити у своєму Електронному кабінеті страхувальника на порталі Пенсійного фонду України.
8. Як мій роботодавець дізнається, що в мене відкритий е-лікарняний?
Про відкриття е-лікарняного ви маєте повідомити роботодавця самостійно будь-яким зручним способом.
Усю необхідну інформацію про е-лікарняний роботодавець зможе побачити у своєму Електронному кабінеті страхувальника на Порталі Пенсійного фонду України.
9. Паперові листки непрацездатності більше не видаватимуться?
Паперові листки непрацездатності видаватимуться до 1 лютого 2022 року лише у визначених випадках, якщо:
- листок непрацездатності, який було видано в паперовій формі до 1 жовтня 2021 року, потрібно продовжити чи закрити;
- сплив час (сім днів), протягом якого лікар може внести зміни до медичного висновку про тимчасову непрацездатність в Реєстрі медичних висновків в електронній системі охорони здоров'я. У такому випадку рішення про видачу листка непрацездатності приймає лікарсько-консультативна комісія закладу охорони здоров'я, а за її відсутності - головний лікар закладу;
- у зв'язку з усиновленням дитини протягом двох місяців з дати народження, зазначеного в свідоцтві про народження. Листок непрацездатності видається на підставі рішення суду про усиновлення та цього свідоцтва про народження;
- виникнуть технічні проблеми при передачі даних між ЕРЛН та ЕСОЗ, що призводять до неможливості формування електронного листка непрацездатності більше ніж протягом семі днів з дати створення МВТН - до усунення таких проблем (помилок).
10. Якщо в мене є відкритий медичний висновок про тимчасову непрацездатність, я продовжую хворіти, а лікар іншого закладу пропонує мені відкрити паперовий листок непрацездатності?
Станом на 01.10 практично усі заклади охорони здоров'я, які здійснюють експертизу тимчасової непрацездатності, підключені до ЕСОЗ та мають можливість формувати МВТН. Паперові листки непрацездатності можуть видаватися лише у 4 випадках, передбачених законодавством, і у цих випадках якщо паперовий лікарняний видається як продовження електронного на бланку має бути зазначено номер електронного лікарняного
11. Коли буде заборонено видавати паперові листки непрацездатності?
Передбачається, що з 1 жовтня 2021 року всі заклади охорони здоров'я мають розпочати формування медичних висновків про тимчасову непрацездатність в Реєстрі медичних висновків в електронній системі охорони здоров'я в установленому порядку.
При цьому, до 01 лютого 2022 року в окремих випадках, визначених законодавством, можуть видаватися паперові листки непрацездатності.
12. Чи можна отримати медичний висновок про тимчасову непрацездатність без укладеної декларації?
Так, МВТН може сформувати лікуючий лікар при умові реєстрації в ЕСОЗі закладу, де він працює. Станом на 1 жовтня 2021 року це практично всі заклади охорони здоров'я, які здійснюють експертизу тимчасової непрацездатності. Якщо ж ви потрапили в лікарню - МВТН буде вам сформовано при поступлені з прогнозованою кінцевою датою вашої госпіталізації.