Таращанська міська територіальна громада
Київська область, Білоцерківський район

ЗВІТ за результатами визначення потреб у соціальних послугах населення Таращанської міської територіальної громади

Дата: 07.05.2024 09:25
Кількість переглядів: 295

Фото без опису

У відповідності до наказу Міністерства соціальної політики України від 19.04.2023 № 130-Н, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 11.07.2023 за № 1169/40225 «Про затвердження Порядку визначення потреб населення адміністративно-територіальної одиниці/територіальної громади у соціальних послугах», з метою виявлення та аналізу потреб громадян, які перебувають у складних життєвих обставинах, визначення пріоритетів щодо надання соціальних послуг, рішенням виконавчого комітету Таращанської міської ради від 20.12.2023 № 616-VІІІ створено робочу групу з питань визначення потреб населення Таращанської міської територіальної громади у соціальних послугах.

Для удосконалення процесу визначення потреб населення у соціальних послугах протягом березня – початку квітня 2024 року проведено соціологічне опитування шляхом анкетування мешканців громади. Основною метою оцінки є визначення соціальних груп, що потребують соціальних послуг і переліку соціальних послуг для надання в територіальній громаді, а також розробка рекомендацій щодо шляхів розвитку та удосконалення надання соціальних послуг.

Інформація, представлена у даному звіті, може бути корисною для керівництва громади, посадових осіб місцевого самоврядування, депутатів уповноважених приймати рішення щодо соціальної політики.

При формуванні показників потреби населення Таращанської міської територіальної громади у соціальних послугах враховані дані, надані Таращанським районним відділом державної реєстрації актів цивільного стану у Білоцерківському районі Київської області Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ), управлінням соціального захисту населення Білоцерківської районної державної адміністрації, головним управлінням Пенсійного фонду України в Київській області, Білоцерківським районним сектором №3 філії Державної установи «Центр пробації» у м. Києві та Київській області, відділенням поліції № 2 Білоцерківського РУП Головного управління Національної поліції в Київській області, Білоцерківським об’єднаним відділом Центрального міжрегіонального управління Державної міграційної служби у м. Києві та Київській області, КНП Таращанської міської ради «Таращанський центр первинної медико-санітарної допомоги», КНП Таращанської міської ради «Таращанська міська лікарня», Таращанським відділом Білоцерківської філії Київського обласного центру зайняті, відділом соціальної та ветеранської політики Таращанської міської ради, відділом економічного та агропромислового розвитку, торгівлі, інвестицій, міжнародної співпраці виконавчого комітету Таращанської міської ради, відділом «Служба у справах дітей та сім’ї» Таращанської міської ради, відділом освіти Таращанської міської ради, Комунальним закладом «Центр надання соціальних послуг» Таращанської міської ради, відділенням Польської Гуманітарної Акції в Україні, відповіді на анкети.

Для визначення потреб населення у соціальних послугах проведено аналіз документів за підсумками 2023 року станом на 01.01.2024 та анкетування населення та інтервю з представниками органів місцевого самоврядування, депутатського корпусу, надавачів послуг, отримувачами соціальних послуг (далі – експерти). Основні етапи дослідження включали:

надсилання запитів до надавачів соціальних послуг, структурних підрозділів з питань освіти, охорони здоров’я, служби у справах дітей, органів пробації, уповноважених підрозділів органів Національної поліції та інших установ та організацій про надання відповідних даних для визначення потреби населення територіальної громади у соціальних послугах;

визначення кола осіб та надавачів послуг для опитування;

підготовка опитувальників;

проведення опитування;

аналіз отриманої інформації та підготовку звіту.

 

Профіль територіальної громади

Таращанська міська територіальна громада утворена 12 червня 2020 року розпорядженням Кабінету Міністрів України «Про визначення адміністративних центрів та затвердження територіальних громад Київської області».

Станом на 01.01.2024 у Таращанській територіальній громаді зареєстровано 28768 осіб, з них: жінок – 11471 особа; чоловіків – 12540 осіб; діти у віці від 0 до 17 років включно - 4757.

У тому числі: міське населення становить – 11264 особи; сільське – 17504.

До складу громади  входить 35 населених пунктів: місто Тараща та 34 сільських населених пункти.

 

п/п

Населенні пункти

Кількість жителів

Відстань до адміністративного центру громади м. Тараща

Місто

 

1.

м. Тараща

11264

Х

Села

 

1.

с. Велика Березянка

1072

19

2.

с. Велика Вовнянка

379

18

3

с. Веселий Кут

492

27

4

с. Володимирівка

382

10

5.

с. Червоні Яри

163

13

6.

с. Дубівка

315

18

7.

с. Мала Вовнянка

127

18

8.

с. Калинове

1060

24

9.

с. Кирдани

864

6

10.

с. Кислівка

357

19

11.

с. Буда

164

20

12.

с. Ківшовата

1965

14

13.

с. Косяківка

463

29

14.

с. Антонівка

147

30

15.

с. Крива

297

8

16.

с. Круті Горби

495

20

17.

с. Лісовичі

1067

5

18.

с. Потоки

294

8

19.

с. Лук’янівка

639

8

20.

с. Малоберезянське

13

9

21.

с. Лука

2130

15

22.

с. Маковецьке

0

21

23.

с. Плоске

512

21

24.

с. Ріжки

546

19

25.

с. Салиха

622

13

26.

с. Северинівка

645

20

27.

с. Красюки

24

24

28.

с. Станишівка

418

15

29.

с. Мала Березянка

248

14

30.

с. Степок

294

15

31.

с. Бовкун

113

12

32.

с. Чернин

515

15

33.

с. Улашівка

142

4

34.

с. Юшків Ріг

540

18

 

Усього:

28768

Х

 

Віковий розподіл населення:

діти - 0-17 років - 4757,

особи працездатного віку - 18-59 років - 10702,

особи з інвалідністю – 3255;

особи похилого віку – 10054.

 

У 2023 році народилося 132 дітей. Померло – 525 осіб, з них 2 дітей віком від 0 до 1 року. Природне скорочення населення складає 393 особи.

 

У центрі зайнятості, як безробітні, зареєстровано 239 осіб, що становить 2,2% від осіб працездатного віку.

 

2. Характеристики вразливих груп населення, осіб/сімей, які перебувають у складних життєвих обставинах, стан охоплення соціальними послугами

Чисельність вразливих груп населення Таращанської міської територіальної громади наведено у додатку 1 до Порядку визначення потреб населення адміністративно-територіальної одиниці / територіальної громади у соціальних послугах (далі – Порядок, що додається).

Чинники, що зумовлюють вразливість / складні життєві обставини, які найбільш поширені в територіальній громаді:

 

№ з/п

Соціальна група

Кількість, осіб

  1.  
  1. Пенсіонери

10054

  1.  
  1.  Внутрішньо переміщені особи

7115

  1.  
  1. Діти

4757

  1.  
  1. Особи з інвалідністю

3255

  1.  

Кількість сімей, які перебувають на обліку надавача соціальних послуг як такі, що перебувають у складних життєвих обставинах

1731

  1.  
  1. в тому числі, сім’ї з дітьми, які перебувають в складних життєвих обставинах

129

  1.  
  1. Кількість осіб з числа учасників антитерористичної операції та осіб, які здійснювали заходи із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації, брали участь у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації проти України

682

  1.  
  1. Багатодітні сім'ї

364

  1.  
  1. Особи, які постраждали від домашнього насильства

239

  1.  
  1. Діти з інвалідністю

231

  1.  
  1. Діти, які перебувають у складних життєвих обставинах

216

  1.  
  1. Кількість сімей, які отримують державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім’ям

200

  1.  

Кількість осіб, які перебувають на обліку органу пробації

80

  1.  
  1. Особи, звільнені з місць позбавлення волі

0

  1.  
  1. Діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування

72

  1.  
  1. Діти під опікою/піклуванням

54

  1.  
  1. Діти, які виховуються у прийомних сім’ях

8

  1.  
  1. Кількість усиновлених дітей

2

  1.  
  1. Бездомні особи

0

  1.  
  1. Особи, які постраждали від торгівлі людьми

0

  1.  
  1. Бездоглядні діти

0

 

Стан охоплення соціальними послугами вразливих груп населення, осіб/сімей, які перебувають у складних життєвих обставинах, наведено у додатку 3 до Порядку, що додається.

 

До надання соціальних послуг у громаді залучено таких суб’єктів надання соціальних послуг:

1. Комунальний заклад «Центр надання соціальних послуг» Таращанської міської ради станом на 01.01.2024 надає такі соціальні послуги:

  1. Догляд вдома;
  2. Денний догляд;
  3. Інформування;
  4. Консультування;
  5. Посередництво;
  6. Представництво інтересів;
  7. Соціальний супровід сімей, які перебувають у складних життєвих обставинах;
  8. Соціальний супровід сімей, у яких виховуються діти-сироти і діти, позбавлені батьківського піклування;
  9. Екстрене (кризове) втручання;
  10. Соціальна адаптація;
  11. Соціальна профілактика;
  12. Соціальна інтеграція та реінтеграція;
  13. Натуральна допомога.

Кількість осіб, які отримували соціальні послуги у 2023 році:

  1. Догляд вдома - 505;
  2. Денний догляд – 181;
  3. Інформування - 406;
  4. Консультування - 528;
  5. Посередництво - 0;
  6. Представництво інтересів - 464;
  7. Соціальний супровід сімей, які перебувають у складних життєвих обставинах – 26;
  8. Екстрене (кризове) втручання - 0;
  9. Соціальна адаптація - 177;
  10. Соціальна профілактика - 177;
  11. Соціальний супровід сімей, у яких виховуються діти-сироти і діти, позбавлені батьківського піклування - 100;
  12. Соціальна інтеграція та реінтеграція - 0;
  13. Натуральна допомога - 1037.

 

2. Відділення Польської Гуманітарної акції в Україні станом на 01.01.2024 надає такі послуги:

1. Патронажна підтримка літніх людей;

2. Психосоціальна підтримка літніх людей.

За звітний період 620 осіб похилого віку отримали соціальні послуги.

 

3. У 2024 році відповідно до визначених потреб 19 осіб потребували послуги стаціонарного догляду. Всі вони були поселені в Таращанський геріатричний пансіонат Київської обласної ради.

 

Соціальними послугами було охоплено 100 % від виявлених осіб, які перебувають у складних життєвих обставинах.

 

3. Основні соціальні проблеми та потреби у соціальних послугах жителів територіальної громади з числа вразливих груп населення, осіб/сімей, які перебувають у складних життєвих обставинах

 

Огляд отримувачів соціальних послуг

Відповідно до сформованої вибірки опитуванню підлягало 381 особа та розподілено співвідношення категорій: чоловік/жінка; міський житель/сільський житель; особа у віці від 18 до 59 включно/особа старша 60 років. В ході анкетування було опитано більшу кількість осіб, щоб забезпечилось співвідношення категорій.

Проведено анкетування 417 мешканців територіальної громади, з них 200 (48%) - жінки та 217 (52%) - чоловіки. Переважна кількість респондентів віком від 18 до 59 років - 242 (58%), віком понад 60 років – 175(42 %) жителі міста 159 (38,1%) та жителі сіл 258 (61,9%).

Як було з’ясовано в ході опитування, соціальні послуги не отримують 314 респондентів (75,5 %). Натомість 103 (24,5%) респондентів вказали, що отримують такі послуги.

За належністю до соціально вразливих верств респонденти могли обрати два і більше варіантів відповідей і розподілились наступним чином:

№ з/п

Категорія

Кількість опитаних

Відсоток

  1.  

Не належу до жодної

135

32,4

  1.  

Особи похилого віку

125

30,0

  1.  

Особи з інвалідністю

37

8,9

  1.  

Особи, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення чи у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації в Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, члени сімей загиблих (померлих) ветеранів (війни), Захисників і Захисниць України

35

8,4

  1.  

Внутрішньо переміщені особи

29

7,0

  1.  

Малозабезпечені сімї

16

3,8

  1.  

Безробітні особи

16

3,8

  1.  

Особи, які постраждали від домашнього насильства або насильства за ознакою статі

11

2,6

  1.  

Сім’ї, які перебувають в складних життєвих обставинах

7

1,7

  1.  

Діти з інвалідністю

4

1,0

  1.  

Діти під опікою/піклуванням

2

0,5

  1.  

Особи, шкода яким завдана пожежею, стихійним лихом, катастрофою, бойовими діями, терористичним актом, збройним конфліктом, тимчасовою окупацією.

2

0,5

  1.  

Особи, що мають невиліковні хвороби, хвороби, що потребують тривалого лікування

1

0,2

  1.  

Особи, звільнені з місць позбавлення волі

1

0,2

  1.  

Інші (зазначити які):

14

3,3

 працюючі

6

1,4

 працездатні

3

0,7

 звичайна родина

2

0,5

 багатодітна родина

2

0,5

 одинока мати

1

0,2

  1.  

Особи з особливими освітніми потребами

0

0

  1.  

Діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування

0

0

 

Прийомні сім’ї

0

0

 

В ході опитування населення також було з’ясовано види соціальних послуг, які отримують респонденти та члени їх сімей, рівень задоволеності отримуваними послугами, а також потребу респондентів в окремих соціальних послугах.

Отримувачі соціальних послуг могли отримувати декілька соціальних послуг. В основному отримували такі види послуг:

Натуральна допомога;

Представництво інтересів;

Догляд вдома;

Консультування;

Денний догляд;

Соціальний супровід.

 

Всі без винятку отримувачі соціальних послуг повністю задоволені отриманими послугами.

 

Як засвідчили результати опитування населення територіальної громади, найбільша кількість респондентів відзначили потребу в таких соціальних послугах:

 

№ з/п

Назва соціальної послуги

Кількість опитаних

Відсоток

  1.  

Натуральна допомога(прокат засобів реабілітації, надання перукарських послуг, надання продуктів харчування тощо)

317

76

  1.  

Догляд вдома

263

63,1

  1.  

Догляд стаціонарний(постійне проживання у геріатричному пансіонаті)

193

46,3

  1.  

Консультування (сприяння у вирішенні основних проблем життєдіяльності)

145

34,8

  1.  

Представництво інтересів(ведення переговорів з юридичних питань, допомога у відвідуванні закладів охорони здоров’я, соціального захисту)

129

30,9

  1.  

Денний догляд(організація дозвілля, користування тренажерами, допомога у прийманні ліків)

96

23

  1.  

Інформування(надання інформації з питань соціального захисту, отримання медичної та правової допомоги,)

51

12,2

  1.  

Соціальна адаптація (допомога спеціаліста пристосуватися до нових реальностей у своєму житті)

41

9,8

  1.  

Психосоціальна підтримка літніх людей 

19

4,6

  1.  

Соціальний супровід (допомога у створенні позитивного клімату в сімї)

12

2,9

  1.  

Формування життєстійкості (формування та розвиток вміння бути емоційно та психологічно стабільним і продуктивним навіть за кризових умов)

11

2,6

  1.  

Транспортні послуги (перевезення осіб з числа маломобільних груп населення з використанням спеціального транспортного засобу)

10

2,4

  1.  

Соціальна інтеграція та реінтеграція (допомога в оформленні документів, працевлаштуванні, відновленні зв’язків)

8

1,9

  1.  

Посередництво (допомога у врегулюванні конфліктів)

8

1,9

  1.  

Фізичний супровід осіб з інвалідністю, які мають порушення опорно-рухового апарату та пересуваються на кріслах колісних, порушення зору

8

1,9

  1.  

Соціальна профілактика (попередження негативних проявів)

7

1,7

  1.  

Тимчасовий відпочинок для осіб, що здійснюють догляд за особами з інвалідністю, особами, які мають невиліковні хвороби, хвороби, що потребують тривалого лікування

5

1,2

  1.  

Соціальна реабілітація (відновлення втрачених навичок)

4

1,0

  1.  

Підтримане проживання (надання житла, патронаж)

3

0,7

  1.  

Спеціалізована підтримка жертв домашнього насильства (комплексна соціально-психологічна та первинна правова допомога)

3

0,7

  1.  

Екстрене (кризове) втручання (перша психологічна допомога)

2

0,5

  1.  

Медіація (допомога у вирішенні конфліктів із залученням медіатора)

2

0,5

  1.  

Догляд та виховання дітей в умовах, наближених до сімейних (виховання у дітей, які перебувають в інтернатних закладах, навичок самостійного життя)

2

0,5

  1.  

Патронажна підтримка літніх людей 

2

0,5

  1.  

Переклад жестовою мовою (для осіб з порушеннями слуху та мовлення)

1

0,2

  1.  

Супровід під час інклюзивного навчання (асистент дитини з інвалідністю під час уроків і гуртків)

1

0,2

  1.  

Раннє втручання (міждисциплінарна допомога сім'ям з дітьми раннього віку (від народження до 3-х років), у яких є порушення розвитку

1

0,2

  1.  

Надання притулку (надання ліжко-місця)

0

0

 

Щодо достатнього рівня поінформованості про соціальні послуги в громаді відповіді розподілились наступним чином:

Так – 84,2%;

Важко відповісти – 11,8%;

Ні – 4,0 %.

Тобто мешканці громади мають високий рівень обізнаності про сферу надання соціальних послуг у громаді.

 

Два останні питання анкети були з відкритою відповіддю.

Респондентам пропонувалось відповісти на питання: «Які проблеми Ви бачите при наданні соціальних послуг?»

Згрупувавши відповіді за змістом отримали такі результати:

    1. Вважають слабкою матеріальну базу закладу 19 осіб.
    2. Віддаленість клієнтів від центру громади – 12 осіб.
    3. Низький рівень матеріальної підтримки мешканців громади – 6 особи.
    4.  Відсутність у осіб похилого віку технічних можливостей для доступу до сучасних комунікацій – 3 особи.
    5. Недостатній рівень інформування про послуги – 5 осіб.
    6. Перевантаженість персоналу закладу звітністю – 4 особи
    7. Низький рівень мотивації персоналу – 7 осіб;
    8. Відсутня функція реєстрації отримувачем послуг на порталі Дія – 1 особа.
    9. Відсутність кваліфікованих спеціалістів – 1 особа.
    10. Небажання клієнтів іти на співпрацю – 1 особа.
    11. Необхідність розширення спектру послуг – 3 особи.

Наступним було питання: «На Вашу Думку що необхідно зробити для покращення надання соціальних послуг?».

Маємо наступні відповіді:

      1. Збільшення надання матеріальної підтримки – 9;
      2. Покращення матеріально-технічної бази закладу  - 16;
      3. Забезпечити персонал транспортом – 8;
      4. Реклама та інформування – 17;
      5. Можливість реєстрації отримувачем послуг на порталі Дія – 2;
      6. Проведення тренінгів для навчання персоналу – 1;
      7. Безкоштовне лікування – 1;
      8. Гласність при надання матеріальної  підтримки – 1.

 

4. Стан системи надання соціальних послуг і потреби для її подальшого розвитку

На території громади є два надавачі соціальних послуг:

1. Комунальний заклад «Центр надання соціальних послуг» Таращанської міської ради (далі – Центр) надає соціальні послуги особам похилого віку, особам з інвалідністю, дітям з інвалідністю; дітям-сиротам, дітям, позбавленим батьківського піклування, сім’ям в СЖО, сім’ям опікунів/піклувальників, ВПО, ветеранам війни, особам звільненим з місць позбавлення волі, жертвам домашнього насильства такі послуги:

  1. Догляд вдома;
  2. Денний догляд;
  3. Інформування;
  4. Консультування;
  5. Посередництво;
  6. Представництво інтересів;
  7. Соціальний супровід сімей, які перебувають у складних життєвих обставинах;
  8. Соціальний супровід сімей, у яких виховуються діти-сироти і діти, позбавлені батьківського піклування;
  9. Екстрене (кризове) втручання;
  10. Соціальна адаптація;
  11. Соціальна профілактика;
  12. Соціальна інтеграція та реінтеграція;
  13. Натуральна допомога.

 

2. Відділення Польської Гуманітарної акції в Україні станом на 01.01.2024 надає особам похилого віку такі послуги:

1. Патронажна підтримка літніх людей;

2. Психосоціальна підтримка літніх людей.

 

Ресурси надавачів соціальних послуг (кадрові, матеріально-технічні тощо), наведено у додатку 2 до Порядку, що додається.

 

За результатами визначення потреб населення Таращанської міської територіальної громади, враховуючи проведене анкетування, проаналізувавши інтерв’ю з експертами та наданими пропозиціями щодо покращення якості надання соціальних послуг робочою групою прийняті наступні рішення:

- для задоволення потреб населення Таращанської міської територіальної громади у соціальних послугах продовжити надання наступних соціальних послуг: догляд вдома, денний догляд, інформування, консультування, посередництво, представництво інтересів, соціальний супровід сімей, які перебувають у складних життєвих обставинах, соціальний супровід сімей, у яких виховуються діти-сироти і діти, позбавлені батьківського піклування, екстрене (кризове) втручання, соціальна адаптація, соціальна профілактика, соціальна інтеграція та реінтеграція, натуральна допомога;

- враховуючи, що відповідно до пункту 9 прикінцевих положень «Закону України «Про Державний бюджет України на 2024 рік», у разі якщо на території територіальної громади недостатньо закладів, які надають соціальні послуги, направлення громадян (отримувачів) для отримання соціальних послуг на інший місцевий рівень здійснюється з обов’язковою передачею коштів для надання відповідних соціальних послуг у вигляді міжбюджетного трансферту до відповідного місцевого бюджету, вивчити питання щодо доцільності відкриття стаціонарного відділення для проживання осіб похилого віку;

- працювати над залученням для отримання соціальних послуг нові категорії громадян, які потребують соціальної підтримки;

- проводити постійну роботу щодо виявлення осіб, які знаходяться в складних життєвих обставинах та потребують соціальних послуг;

- усім суб`єктам, задіяним у наданні соціальних послуг, покращити інформаційно-роз`яснювальну роботу серед населення громади щодо соціальних послуг, облаштовувати інформаційні куточки в старостинських округах, на яких повинна міститися доступна, актуальна і вичерпна інформація для отримання послуг, розміщувати актуальну інформацію щодо соціальних послуг на дошках оголошень Центру надання адміністративних послуг, установах охорони здоров`я, магазинах, в мережі Інтернет;

- у відповідності до Закону України «Про соціальні послуги» забезпечувати надання базових соціальних послуг у громаді, відповідно до визначених потреб;

- постійно проводити навчання працівників, які задіяні в наданні соціальних послуг;

- враховуючи наявність воєнного стану в Україні у разі необхідності, здійснювати надання соціальних послуг екстрено (кризово);

- розмістити дану інформаційно-аналітичну довідку на офіційному сайті громади;

- працювати над залученням до надання послуг у громаді недержавних надавачів послуг, волонтерів;

- залучати до фінансування надання соціальних послуг кошти з різних джерел, які не заборонено законодавством;

- з метою своєчасного реагування на соціальні та демографічні процеси у громаді та попередження виникнення соціальних проблем здійснювати щорічне визначення потреб територіальної громади у соціальних послугах.

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій

Зареєструватись можна буде лише після того, як громада підключить на сайт систему електронної ідентифікації. Наразі очікуємо підключення до ID.gov.ua. Вибачте за тимчасові незручності

Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь